En introduktion til afhandlingen:
Interviewartikel i Dansk Sang nr 4, Årgang 13/14.
Hvad handler det om og hvad er pointerne - kort fortalt.

Holst, Finn (2013): Professionel Musiklærerpraksis. Professionsviden og lærerkompetence med særligt henblik på musikundervisning i grundskole og musikskole samt læreruddannelse hertil. Ph.D. Afhandling. IUP(DPU), Aarhus Universitet

Afhandlingen undersøger professionsviden og lærerkompetence med henblik på en professionsorienteret og forskningsbaseret musiklærerpraksis i musikundervisning i grundskole og musikskole og musiklæreruddannelserne hertil.
Undersøgelsen viser en polarisering i form af en struktur i uddannelsesprofilen, der overvejende bygger på enten genstandsfaglighed (fag-fag) eller funktionsfaglighed (generelle pædagogiske fag). Polarisering er forbundet med et relativt lavere undervisningsfagligt niveau.
Polariseringen optræder som institutionel lukning og kan konstateres på læreruddannelsens linjefag med en svækkelse af det musikfaglige område og på musikpædagogiske uddannelser ved konservatorierne med en stærk nedtoning af pædagogisk faglighed. At den uhensigtsmæssige tendens til at en øget polarisering følges med et lavere undervisningsfagligt niveau betyder desuden, at den hæmmer en kobling mellem teori og praksis og dermed optræder som en de-professionaliserende faktor.
Der argumenteres for at et samarbejde mellem musiklærere i grundskole og musikskole (som partnerskab) kan balancere og udvikle begge profiler, og dermed bidrage til professionsudvikling såvel som udvikling af ny teori på området.

English:
Holst, Finn (2013): Professional Music Teacher Practice. Knowledge of profession and teacher qualifications with a special view to music teaching in primary school and music schools and education for these teaching professions. Ph.D. dissertation. IUP (DPU), Aarhus University
Holst (2013) studied professional knowledge in music education at primary schools and music schools in Denmark, concluding that the knowledge base differed clearly between these practices: the competence of music school teachers was predominantly subject-based, whereas primary school teachers seemed better equipped to refer to theoretical general pedagogical knowledge. Further a professional level of teaching competence in music was found to require a degree of integration of the two bases of knowledge. An increasing polarization of competences in the study programs (institutional closure) in the two areas accordingly showed to have inexpedient consequences for the teaching competences on a professional level in music as well in primary school as in music school. Holst argues that cooperation between these two groups of teachers could balance and improve both competence profiles, and reported from projects where such cooperation had resulted in professional development as well as generation of new theory.


Forsvaret september 2013.
Bedømmelsesudvalg:
Geir Johansen, Professor, Norges Musikhøjskole, Oslo
Bengt Olsson, Professor, Høgskolen for Sang og Musik, Göteborg
Frederik Pio, Lektor, lnstitut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet (formand)
Bedømmelsesudvalget konkluderer bl.a. at "Afhandlingen er et væsentligt og værdifuldt bidrag til skandinavisk musikpædagogisk forskning.