Finn Holst
Ph.D. Cand.Pæd. Mus. et Cand. Pæd.Gen.Pæd.
[Ph.D., M.A., M.Ed.]
Jeg er ph.d. fra DPU/Aarhus Universitet
I mit ph.d. projekt arbejdede jeg med professionsviden og lærerkompetence i musikundervisning i grundskole og musikskole samt på uddannelserne hertil.
Jeg er uddannet cand.pæd. i musik og cand. pæd. i generel pædagogik, og har en baggrund som musiker (pianist), musikskolelærer, musiskoleleder og folkeskolemusiklærer, seminarielærer, skolekonsulent og fagkonsulent (UVM). Født 1949. Gift, og har tre voksne børn og et barnebarn.
Jeg har som ph.d. undervist på DPU på kandidatuddannelsen i didaktik (musikpædagogik), generel pædagogik og uddannelsesvidenskab samt på DKDM (bachelor og kandidat).
Mit forskningsområde er musiklærerkompetencer, krydsfeltet mellem musikskole og folkeskole (det tredje felt) og dialogisk musikdidaktik i teori og praksis. En særlig interesse er undersøgelser af værdi og betydning af deltagelse i musik. Mit aktuelle arbejde handler om udvikling af dialogisk musikdidaktik (bog fra 2022) og udvikling af det læringsteoretiske grundlag herfor (læring gennem handling og interaktion) med særligt fokus på æstetiske processer.