Holst, F. (2024). Læring med Krop og Rytme i Musik og Matematik - Musmatik. Ballerup Musik- og Kulturskole. Resonare
Holst, F. (2023). Klassesammenspil. Dansk Sang
Holst, F. & Holm Egense, S. (2023) Musikkens Børn, Aarhus Symfoniorkester - 2023.
Holst, F. (2023). Hvad er det for en musikskolepraksis der kunne give mulighed for deltagelse for alle. I A. Rønningen (red.), Kulturskolen som inkluderende kraft i lokalsamfunnet – forskningsmessige perspektiver (Kap. 3, s. 59-80).
Holst, F. (2022) Musikdidaktik. Hans Reitzels Forlag
Holst, F. (2022). Musikkens Børn, Aarhus Symfoniorkester - 2022.
Holst, F., Bechmann, S., Johansen, K. (2020). Musik i folkeskolen. I: Holgersen & Holst [red.]. Musikfaget i undervisning og uddannelse, Status 2020. DPU.
Holst, F. (2020). Musik- og Kulturskolerne. I: Holgersen & Holst [red.]. Musikfaget i undervisning og uddannelse, Status 2020. DPU.
Holst, F. & Partsch, M. (2020) Musikkens Børn, Andenårsrapport. Aarhus symfoniorkester.
Holst, Finn (2020) Diversitet og Fællesskab - fra fredsorkester til musikskole - Goldschmidts Musikakademi.
Holst, Finn (2019). Kompetenceudvikling af musiklærere og pædagoger i rammerne af det musikalske læringsmiljø på folkeskolerne i Odense Kommune. Ekstern evalueringsrapport. Odense Kommunes Skolevæsen og Odense Musikskole 2019.
Anders Rønningen (red.), Cecilia Jeppsson, Adriana di Lorenzo Tillborg, Hanna Backer Johnsen, Finn Holst (2019) Kulturskolerelateret forskning i Norden - en oversikt. Norsk Kulturskoleråd, Statens Kulturråd Sverige 2019
Holst, Finn (2019). MusikkensBørn - førsteårs rapport. Aarhus Symfoniorkester.
Anders Rønningen (red.), Cecilia Jeppsson, Adriana di Lorenzo Tillborg, Hanna Backer Johnsen, Finn Holst (2019). Kulturskolerelatert Forskning i Norden - en oversikt. Norsk Kulturskoleråd & Statens Kulturråd Sverige
Holst, Finn (2018). Mere Musik til Byens Børn. Projektrapport.
Holst, F. (2918) Musik og Værdi. Et udviklingsprojekt mellem Egedal Musikskole, Distriktsskole Ølstykke og Distriktsskole Ganløse. Faglig Enhed Musikpædagogik, DPU & Egedal Musikskole med støtte fra Statens Kunstfond. Engelsk oversættelse: The Value of Music.
Björk, C., Aglen, G.S., Lorenzo Tillborg, A.D., , Heimonen M. , Holst, F., Jordhus-Lier, A., Laes, T., Rønningen, A. (2018). Intended and enacted policies of music education. Nordic perspectives on the evolving aims of schools of music and performing arts. Finnish Journal of Music Education (FJME)
Holst, F. (2018). Udvikling af musikalske læringsmiljøer og undervisningsformer. I: Adrian, Bichel og Holgersen (red): Gode Musikalske Læringsmiljøer. Københavns Professionshøjskole
Holst, F. (2017) Udvikling af læringsarenaer og undervisningsformer i det tredje felt. Unge Pædagoger N4. 4, 2017. side 58-67
Holst, F. (2017). Kortlægning af forskning i effekten af børns og unges møde med kunsten. Statens Kunstfond.
Holst, Finn (2017). Mere Musik til Byens Børn. Midtvejsrapport. Børne og Ungdomsforvaltningen Københavns Kommune
Holst.F. (2017) Fremtidens musikskole - udvikling af undervisningsformer og professionalisering. Bidrag til Musikskoletænketankens arbejde Arbejdspapir januar 2017.
Holst, F. (2016). Samarbejde i åben skole - musikalske fællesskaber i det tredje rum. Unge Pædagoger Temahæfte Åben Skole Nr 3., 2016, s 70-78.
Holst, Finn (2016). Mere Musik til Byens Børn. Førsteårsrapport. Børne og Ungdomsforvaltningen Københavns Kommune
Holst, F., Chemi, T. & Holm, S. (2016). El Sistema inspirerede projekter i Danmark - en pilotundersøgelse. DMKL
Holst, Finn (2015). Musikundervisning som professionel praksis – en prakseologisk tilgang. Nordisk Årbog for musikpædagogisk Forskning nr. 15. NNMPF. Oslo.
Holst, F. (2015) So ein Ding – Om samarbejde musikskole-grundskole i ”Jedem Kind ein Instrument”. Dansk Sang, September 2015
Holst, F. (2015) Samarbejde musikskole-grundskole i Tyskland. MODUS, August 2015
Holst, Finn (2014). Fastholdelse i musikskolen : En brugerundersøgelse ved nordsjællandske musikskoler. Rapport
Holst, Finn (2013). Kortlægning af samarbejde musikskole - grundskole. Faglig Enhed Musikpædagogik. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU). Aarhus Universitet
Holst, Finn (2013). Undervisningsformer i musikskolen. Et udviklingsprojekt i Musikskolen, Gribskov Kulturskole.
Holst, Finn (2013). Professionel Musiklærerpraksis. Professionsviden og lærerkompetence med særligt henblik på musikundervisning i grundskole og musikskole samt læreruddannelse hertil. Phd-Afhandling. IUP (DPU), Aarhus
Holst, Finn & Holgersen, Sven-Erik (2013). Knowledge and professionalism in music teacher education. In: (Ed) Eva Georgii-Hemming; Pamela Burnard; Sven-Erik Holgersen. Professional knowledge in music teacher education. Farnham, Surrey : Ashgate Publishing Limited, 2013. s. 51-72
Holst, Finn (2013) Fem fromme fredagsbønner. I: Noter til musiklivet, Nr. 4, 2013, s. 10-11.
Holst, Finn (2012). Sammenlignende fagdidaktik – om muligheden for at ’oversætte’ et fagdidaktisk koncept. Cursiv nr.9, 2012, s. 189-194
Holst, Finn (2012). Musiklærerkompetencer mellem uddannelse til og udøvelse af musikundervisning. Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 13 2012, 77–92
Holst, Finn (2012) Ny Struktur. Et udviklingsprojekt på Skanderborg Kulturskole. Evaluerings- og udviklingsrapport. Skanderborg Kulturskole og Faglig Enhed Musikpædagogik, Forskningsprogrammet Fagdidaktik, Institut for Uddannelse og pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.
Holst, Finn (2012) Musikpædagogisk indsats, Blæksprutten-Det Kulturelle Børnehus i samarbejde med Den Kreative Skole Silkeborg. Evaluerings- og udviklingsrapport. Silkeborg: Blæksprutten.
Holst, F. (2011). Rapport om indsatsen for talentudvikling i forbindelse med de af Statens Kunstråds Musikudvalg uddelte talentpuljer. Kunstrådets Musikudvalg.
Holst, Finn (2011). Musiklærerkompetence mellem teori og praksis. I: S.- E. Holgersen & S. G. Nielsen (eds.) Nordisk Årbog for musikpædagogisk Forskning nr. 12. NNMPF. Oslo
Holst, Finn (2011). Klasserumsstudier, Udvikling af professionskundskab i musik og billedkunst i folkeskole. Et professionsudviklingsprojekt i Rudersdal kommune. Faglig Enhed Musikpædagogik, Forskningsprogrammet i Fagdidaktik, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet
Holst, Finn (2011). Læringsrum et udviklingsprojekt i musikskolen. Projektrapport. Faglig Enhed Musikpædagogik, Forskningsprogrammet i Fagdidaktik, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet
Holst, Finn (2010) Faglighed, interaktion og samarbejde: Evaluerings- og udviklingsrapport Dan-Mus projektet 2009-2010. Pædagogisk Central, Ballerup Kommune, København
Holst, Finn og Bechmann, Søren (2010) Musik i folkeskolen – Status og perspektiver. I: (Red.) F. V. Nielsen: Musikfaget i undervisning og uddannelse, Status og perspektiv 2010. (s. 25-52). Musikpædagogiske Studier – DPU Vol. 2 Faglig Enhed Musikpædagogik, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet
Holst, Finn (2010): Musik, Sprog og Integration. Evalueringsrapport 09-10.: Andenårs-evaluering.
Holst, Finn og Holgersen, Sven-Erik (2010) Musikkonservatoriernes pædagogiske uddannelser 1970-2010. I: Musikfaget i undervisning og uddannelse, Status og perspektiv 2010 (pp.75-84) Musikpædagogiske Studier – DPU Vol. 2 Faglig Enhed Musikpædagogik, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet
Holst, Finn (2009). Timetalsundersøgelse - musikfaget i folkeskolen og den nye timetalsbekendtgørelse. Forskningsenhed Musikpædagogik, DPU og Folkeskolens Musiklærerforening.
Holst, Finn (2009): Musik, sprog og integration. Evalueringsrapport 08-09.: Førsteårs-evaluering.
http://www.musiksprogogintergration.dk
Holst, Finn (2009). Musiklærerkompetencer i et relationsfelt mellem pædagogik og fag. I: F. V. Nielsen, S.- E. Holgersen & S. G. Nielsen (eds.) Nordisk Musikpædagogisk Forskning Årbog 11 (pp. 237-254), NMH-publikasjoner 2009:8. Oslo
Holst, Finn (2008): Ekstern evaluering af projektet: Musik til Alle – et samarbejdsprojekt mellem folkeskole og musikskole i Horsens Kommune. Musikpædagogiske Studier - DPU. Bind 1. Institut for Didaktik, DPU
Holst. Finn (2006): Perceptuel integration og læsevanskeligheder. Dansk Audiologopædi. Marts 2006. København
Nielsen, Frede V. and Holst, Finn (2006): Music teacher education at colleges of teacher education in Denmark - A questionnaire investigation. In: Bengt Olsson (Ed) RAIME proceedings of the Eight International Symposium, Art Monitor. Gøteborgs Universitet.
Holst, Finn (2004): Om begrundelse og praksis i musikundervisningen kritik af funktionel selvforankring. I: Nielsen, F.V. og Nielsen, S.G.(red) Nordisk musikpædagogisk forskning Årbog 7, Oslo 2004. Norges Musikkhøgskole.
Holst, Finn (2002) Kognitive teorier og musikalsk læring. I: Nielsen, F. V. (red), DNMPF konferencerapport 2001: Musikalsk læring. DPU, København
Holst, Finn (2002): Conceptual Integration in Music. In: Hougaard & Lund (Eds), The Way We Think, Odense Working Papers in Language and Communication No 23, Volume 1, pp 181 –192. University of Southern Denmark, Odense.
Holst, Finn (2002): Hvad man blander når man "blender" - med musikken som eksempel. Kognition og Pædagogik, Psykologisk forlag. December 2002
Holst, Finn (2001): Børns opfattelse af melodisk forventning. I: Holgersen og Nielsen (red), Konferencerapport: Musikpædagogisk Forskning og Udvikling i Danmark. D.P.U.
Holst, Finn (2001): Computeren som kreativt værktøj i musikalske læreprocesser. I: H. Jørgensen og F. V. Nielsen (red) Nordisk musikpædagogisk forskning Årbog 2001. Musikhøjskolen i Oslo.
Udgivelser 2000 fremefter
——————————
Andre udgivelser
- Ramt af en Drøm, med Jens Raahauge. Dansk Nr. 4. 1993, København.
- Katedralens Bør, med Jens Raahauge. Dansk nr 4. 1994, København.
- Tommelise, en minimusical, med Jens Raahauge. Dansk nr 1. 1997. København
- Lykkens Galoscher, en musikalsk fortælling, med Jens Raahauge, Mette Berggreen og Kirsten Høybye.
- Stomp i skolen, Fredemus, 2000 / 2001. Hillerød.
- Ukulelen i sammenspil, Dansk Sang, 2000.
- Flot skal det være... Dansk Sang, 2000.
- Hvor skal vi hen du om fagets rettethed. Dansk Sang, 2001.
- Musikkens svære rolle i medieeksperimentariet. Dansk Sang, 2001.
- Folkeskolens musikundervisning. Dansk Sang nr. 6, 2002.
- Skoven i Skolen, webbaseret undervisningsmateriale (www.skoveniskolen.dk) - mellemtrinnet – musik.
- Den Store Bastian slår til i Berlin – om musikundervisningens 'virkninger', Dansk Sang Nr 1, august 2002.
- Computeren som kreativt værktøj, Digitale noder. Dansk sang nr 2. okt 02/03, 54. årgang.
- Computeren som kreativt værktøj. Sequencer og midi. Dans Sang, dec 02.
- Computeren som kreativt værktøj. Digital lyd og audioklip. Dansk Sang, jan. 03
- Computeren som kreativt værktøj #4 . Dansk Sang, april 03.
- Om musikalsk skaben i musikundervisningen:Kvalifikation, kompetence ... og kreativitet. Dansk Sang, september 2004.
- Om musikudøvelse som hovedområde i musikundervisningen. Dansk Sang, august 2005.
- Holst, F. (2005): Den musikalske fødekæde - er den hoppet af. Uddannelse nr. 10, dec 2005. Undervisningsministeriet.
- Er der musik i det skæve tårn... Dansk Sang 2008 (fire artikler),
Webbaserede materialer:
- Artikelsamling: Musik og Computer (105 sider), juni 2003
(artiklerne om musik og computer udgivet på emu'en under faglig inspiration/musik og computer
- Børn 'komponerer' (kreativ læring) med Stravinsky: Nattergalenens sang / (2004) / emu.dk
- ToolBox til Musikkens Byggeklodser / Værktøjskasse til læreren (2005, marts og fremefter) / emu.dk
- Per Nørgård projektet med Søren Bechmann, UVM 2006
- P. Gudmundsen-Holmgren projektet med Jan Andersen, UVM 2006.
- Didaktiske overvejelser til et projekt med Per Nørgård, Didaktisk rekonstruktion. UVM 2006
- Analoglyd for digitalister, ikt værktøjer til projekterne. UVM 2006